Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Elämä syövän jälkeen

Re: ONKO MUITA?

Heips,

Sain kuulla oman lgl-leukemia diagnoosini 6.6.2011
Internetissä on aika niukasti tästä tietoa. Englanninkielistä keskustelua löytyy kyllä googlella. Olen ymmärtänyt, että tämä tauti on todella harvinainen, joten se selittänee ettei siitä ole juurikaan suomenkielistä keskustelua.

Oma diagnosointini oli kohtalaisen "nopeaa". Syksyllä 2010 lääkäri kiinnitti huomiota korkeisiin valkosolulukemiin verikokeissa, joita sitten tarkkailtiin parin-kolmen kuukauden välein, että nähdään laskeutuuko ne normaalille tasolle. Eivät laskeutuneet, vaan päinvastoin nousuvat, joten sain useiden verikokeiden jälkeen sitten hematologille lähetteen huhtikuussa. Ehdin jo soitella, kun aluksi epäiltiin KLL:ää, eli kroonista lymfaattista leukemiaa. Se saatiin suljettua pois, mutta sitten DNA-testit kertoivat että minulla onkin tämä lgl-leukemia.

Vuoden verran nyt tarkkaillaan kolmen-neljän kuukauden välein Peijaksessa, että miten homma kehittyy ja syksyllä on sitten sisäelimien ultraäänitutkimukset. Kehitys on käsittääkseni hyvin yksilöllistä, mutta yleensä ennustehan on hyvä. Tautia pitää vain tarkkailla, että se pysyy aisoissa. Maksa ja Perna voivat lymfaattisina sisäeliminä olla tavallista suuremman rasituksen alla, joten siksi ymmärsin, että sisäelimet ultrataan.

Pitkällä juoksulla on todennäköistä, että jonkinlaista hoitoa sitten jossain vaiheessa tarvii. Reuma on tämän taudin "sukulainen", joten siihenkin on tämän myötä suurempi riski. Vaikka lääkäri totesi, että mitään tälle ei voisi itse tehdä, niin netistä löysin tutkimuksia mm. punaviini, pähkinöiden ja vihreän teen, sekä kuusenkärkkäsiirapin hyvistä vaikutuksista:

Punaviinistä:
http://www.tiede.fi/uutiset/4202/punaviini_voi_jarruttaa_kasvaimia

Vihreästä teestä:
http://www.krooninenlymfaattinenleukemia.fi/index.php/ajankohtaista/artikkelit/tutkimus_vihrealla_teella_positiivinen_vaikutus_krooniseen_lymfaattiseen

Kun kuulin diagnoosistani, niin aloin käyttämään säännöllisesti vihreää teetä ja punaviiniä (lasillinen illassa), sekä A.Vogelin kuusenkärkkäsiirappia. Nyt pari viikkoa sitten otetut verikokeet kertoivat, että yli 1/2 vuotta jatkuneen lymfosyyttien nousun jälkeen nuo arvot olivat kääntyneet jopa hienoiseen laskuun. Tämä ei tietenkään vielä riitä todisteeksi tehokkaasta hoidosta lgl-leukemiaan, vaan verikokeiden tulokset voivat muutenkin hieman vaihdella. Pidän itse kuitenkin todennäköisenä, että käyttämilläni luontaistuotteilla / elintarvikkeilla on ollut positiivinen vaikutus. Syksyllä tuon sitten näkee, että onko suunta vielä sama. Yritän muistaa kertoa siitä täälläkin.

Eihän tällainen diagnoosi tietenkään koskaan kiva ole, mutta jos nyt jokin syöpä täytyy saada, niin paljon ikävämpikin se voisi olla.
Ande | 21.7.2011 klo 23:25:44